Menu

Introductie
Voordelen
Concept
Techniek

Mail
naar De Batenvariant

  Batenvariant - Stichtse tram
Technische uitvoering

De Stichtse Tram berijdt tussen Baarn en Bilthoven de bestaande route. Wel moet het spoor vernieuwd worden, want kansen schept om enkele verbeteringen door te voeren. Dankzij de spoorvernieuwing is het spoor sneller berijdbaar, maar tegelijkertijd vooral ook stiller. Bogen worden ruimer gelegd en wissels worden sneller berijdbaar. Dit biedt voordelen voor de exploitatie van de tramdienst, maar ook voor de bewoners die ondanks de hogere frequentie, minder last ondervinden. Trams trekken sneller op en kunnen meer profijt halen uit de maximumsnelheid tussen twee dicht bijelkaar gelegen haltes, zoals in Soest. Trams kunnen een snelheid van 80 tot 100 km/h halen, wat voor het overgrote deel van het traject voldoende is. Alleen tussen Soest Zuid en Den Dolder zal de rijtijd wat toenemen.
Tot slot hebben trams minder last van gladde sporen en vierkante wielen door blaadjes op de rails, wat bij Soest geregeld voorkomt.

De ongelijkvloerse kruisingen in Soest kunnen bij een toenemende frequentie met een gelijkblijvend veiligheidsniveau gehandhaafd blijven. Bij een tram immers gelden kortere remafstanden in geval van een noodremming. Daarnaast worden alle kruisingen voorzien van slagbomen en waarschuwingslichten. Het betere acceleratievermogen van de trams maakt het ook mogelijk bij een overweg een beperkte snelheid van 50 km/h aan te houden, om op de andere trajectdelen weer harder te rijden. Zo wordt de snelheid veel specifieker bepaald.

Bij Bilthoven en Den Dolder worden de trein- en tramsporen gescheiden naast elkaar gelegd. In Bilthoven takt het tramspoor uit richting De Bilt. Door de kruising tussen tram- en treinspoor naar het oosten te verplaatsen, wordt een ingewikkelde sporensituatie in Bilthoven vermeden. De werkzaamheden in Bilthoven kunnen overigens prima benut worden om tegelijkertijd de spoorwegovergang te vervangen door een ongelijkvloerse kruising.
Er is geen interactie meer tussen treinen uit Baarn en Amersfoort, waardoor het 'weven en wachten' bij Den Dolder vervalt. Daarmee wordt de veiligheid vergroot en neemt vooral de kans op vertragingen flink af. Daarnaast wordt de baanvakcapaciteit voor de resterende treinen vergroot.

De trambaan langs de Soestdijkseweg-Zuid kan als eenvoudige trambaan worden uitgevoerd, met een vriendelijke grasbaan en verkeerslichten bij kruisingen. De snelheid is hier uiteraard beperkt, vergelijkbaar met de snelheid die bereikt wordt op de vrije banen van de tram tussen Utrecht Centraal Station en De Uithof.

Bij de afslag van de A28 komt een P+R Transferium dat zowel De Uithof als de Utrechtse binnenstad bediend. Dit is reeds in de Utrechtse tramplannen opgenomen, maar wint aan kracht door dat het nu wordt opgenomen in een regionale functie.


 Stichtse tram is een idee van De Batenvariant. Copyright 2004-2020.