Menu

Introductie
Voordelen
Concept
Techniek

Mail
naar De Batenvariant

  Batenvariant - Stichtse tram
Concept

In het plan 'Stichtse tram' wordt het spoorlijntje Baarn - Soest - Utrecht omgevormd van zieltogende boemellijn tot moderne regiotram. Via De Bilt gekoppeld aan de binnenkort te bouwen Utrechtse tramlijn van het Centraal Station naar De Uithof, wordt het een sterke lijn die de streek veel te bieden heeft. Zie het klikbare kaartje. Op deze doorgaande lijn wordt vervolgens een kwartierdienst -of vaker- gereden met trams ala RandstadRail.

Het nieuwe traject van de Stichtse Tram begint op Universiteitsterrein De Uithof waarheen de stad Utrecht sowieso een tram wil laten rijden. De nieuwe Utrechtse tramlijn verbindt het Centraal Station met De Uithof, een route die door duizenden studenten dagelijks wordt bereden. De Stichtse Tram gaat verder! Na De Uithof rijdt de tram via De Bilt naar station Bilthoven. Daar kan tegelijk met de tramlijnbouw de overweg vervangen worden door een veiligere ongelijkvloerse kruising. Met een enkelspoor gaat de tram langs de bestaande spoorlijn door tot Den Dolder. Daarna over het bestaande Soesterlijntje door naar Soest. De Soestenaren zijn verlost van de langzaamrijdende, piepende trein door hun plaats. Bij Baarn is het eindpunt, al is het natuurlijk mogelijk om door te rijden naar het noorden van Baarn. Of zelfs Eemnes, Laren, Blaricum en Huizen. Maar voor deze plaatsen ligt een snelle ontsluiting via Hilversum meer voor de hand.

Momenteel rijden er twee stoptreinen per uur Baarn - Soest - Utrecht, en twee stoptreinen per uur Zwolle - Amersfoort - Utrecht. Om het aantal stoptreinen op de lijn Utrecht - Den Dolder gelijk te houden bij het wegvallen van de treindienst uit Baarn, kan de Connexxion Valleitrein Ede-Wageningen - Amersfoort doorgetrokken worden naar Utrecht. Hiermee wordt een oude verbinding weer hersteld, waardoor inwoners van Barneveld weer een overstaploze verbinding hebben met Utrecht. Deze Valleitrein rijdt ieder kwartier. Bovendien geeft dat de kans op de stoptrein Zwolle - Amersfoort - Utrecht tussen Amersfoort en Utrecht weer als nonstop trein te laten rijden. Hiermee krijgen de reizigers van de Veluwe een snellere verbinding met Utrecht.

Op het traject De Uithof - Utrecht Centraal rijden natuurlijk ook de Utrechtse stadstrams. Daar rijden dus meer trams dan de kwartierdienst op de volledige route Baarn - Utrecht. Uiteraard kan desgewenst hetzelfde materieel worden gebruikt. Het gaat om lagevloersmaterieel, vergelijkbaar met RandstadRail, dus niet om hogevloersmaterieel wat rijdt tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein.
De Stichtse lijn is prima in te passen in de Utrechtse tramplannen met uitbereidingen naar onder andere Zeist.


 Stichtse tram is een idee van De Batenvariant. Copyright 2004-2020.