Menu

1. Introductie
2. Terugblik
3. Aanleiding
4. Het idee
5. Elders ook?

Bronvermelding

Mail
naar De Batenvariant

  Batenvariant - Metrolijn D Rotterdam
Het idee

Een beter idee is: de metro nog hoogwaardiger te maken door deze sneller door het centrum te laten rijden. Dat is het idee van De Batenvariant!

Het idee
De minder drukke metrohaltes tussen Centraal Station en Slinge zijn: Stadhuis, Leuvehaven, Rijnhaven.
Nagenoeg om-en-om druk en rustig dus. Hef de rustige haltes voor de metro op! Dat bespaart geld en verkort de reistijden, terwijl de hoopafstanden slechts minimaal toenemen.

Wat is de winst?

Lagere kosten
Er wordt bespaard op onderhoud van een twee- of drietal metrostations. Metrostations zijn een aanzienlijke kostenpost: er moet continu toezicht zijn en ook het schoonmaken moet voortdurend gebeuren. Onderschat ook de energiekosten niet.
De metro kan dankzij het kleinere aantal haltes zo'n drie minuten sneller rijden tussen Zuidplein en Centraal Station. Dat betekent lagere exploitatiekosten van het duurste vervoermiddel van de RET. Immers, minder afremmen en optrekken verlaagt de energierekening.
Belangrijkst is nog dat door de kortere rijtijden dezelfde frequentie gereden worden met minder materieel; dat tikt enorm aan! Evenveel ritten, minder materieel, en toch een snellere reistijd!

Hogere opbrengsten
Het opheffen van de metro trekt meer reizigers aan omdat er een snellere, vlottere verbinding wordt geboden! Voor nagenoeg iedereen een voordeel. Bedrijfseconomisch gezien zullen deze bevoordeelde reizigers met name regionale reizigers zijn. Of te wel: reizigers die een lange afstand reizen en relatief meer geld in het laatje brengen en zorgen voor een gelijkmatige verdeling van de drukte over de lijn.

Lopen of de tram
Haltes opheffen betekent voor de benadeelde reizigers dat ze hun bestemming vanaf een andere halte anders bereiken. Lopend of met de tram. 'Dat kost extra tijd' zou je denken. Bijvoorbeeld reizigers van Zuidplein naar halte Stadhuis, zullen in dit plan voortaan halte Beurs verkiezen.
Dat is 420 meter extra lopen. Een gemiddeld persoon doet daar vijf minuten over. Daar staat tegenover dat de rit met de metro van Beurs naar Stadhuis ook al een minuut of anderhalf duurt. De nieuwe reis vanaf Zuidplein naar Beurs is zeker ook twee minuten sneller dan nu. Tegenover elkaar wegstrepend is dat bijna geen tijdverlies. Bovendien profiteren ook de reizigers naar de haltes die wel open blijven, bijvoorbeeld Centraal Station, van een significant snellere verbinding. En dat zijn volgens de telcijfers dus aanzienlijk meer reizigers dan de benadeelden.

Naast lopen blijft natuurlijk de tram op de Coolsingel gewoon rijden. De haltes Leuvehaven en Stadhuis boven de grond blijven in gebruik en voorzien in die fijnmazigheid die in een stadscentrum gewenst is.

Halteafstanden Rotterdam
Stadhuis - Beurs420 meter
Stadhuis - CS620 meter
Rijnhaven - Wilheminaplein610 meter
Rijnhaven - Maashaven660 meter
Leuvehaven - Beurs460 meter

Lees verder... »


 Metrolijn D Rotterdam is een idee van De Batenvariant. Copyright 2004-2020.