Menu

1. Introductie
2. Terugblik
3. Aanleiding
4. Het idee
5. Elders ook?

Bronvermelding

Mail
naar De Batenvariant

  Batenvariant - Metrolijn D Rotterdam
Aanleiding

Regionale verbinding
Binnenkort zal Randstadrail (metrolijn E) doorrijden vanaf Den Haag voorbij Centraal Station naar Slinge. Dan bestaat er een regionale hoofdvervoerverbinding van Spijkenisse naar Den Haag. Een schaalniveau waarbij reis- en rijtijden belangrijker zijn dan korte loopafstanden. De metro boemelt nu in het centrum, dat is niet meer gepast.

Goed alternatief
Belangrijker nog is dat met de komst van de Erasmusbrug er een goed alternatief voor het fijnmazige vervoer is ontstaan in de vorm van de frequente en hoogwaardige tram over de Schiedamsedijk/Coolsingel (lijnen 20, 23, 25). Deze tram is in het centrum fijnmaziger dan de metro en voorziet in goed openbaar vervoer.

De argumenten voor een fijnmazig net zijn dus inmiddels achterhaald. Tijd om vooruit te kijken.

Duidelijk verschil drukke en rustige haltes
Hieronder zie je de vervoercijfers zien per halte.

Bezuinigen
Met de heftige bezuinigingen op het openbaar vervoer anno 2011 wordt vooral gekeken naar het schrappen van stille (bus)lijnen. Dat is jammer want deze zijn juist vaak sociaal-maatschappelijk erg belangrijk. Daarnaast levert het schrappen op een laagfrequente buslijn weinig geld op, zo'n buslijn is immers niet zo duur.
Er is dus een valide argument bijgekomen om te kijken naar de samenloop van de metro en de tram. Meer en meer wordt duidelijk dat parallelliteit van diverse lijnen niet efficiŽnt is.

Doorgaans is het beter is om 'hierarchisch lage' lijnen te laten aantakken op hoogwaardige lijnen. In deze casus zou dat inhouden dat de tram op de metro moet aantakken: een ronduit slecht idee; dat zou immers betekenen dat alle tramreizigers in het zicht van hun centrumbestemming moet overstappen. De parellelliteit moet dus blijven bestaan wil je niet iedereen uit het OV jagen.

Een beter idee is: de metro juist nog hoogwaardiger te maken door deze sneller door het centrum te laten rijden. Dat is het idee van De Batenvariant!

Lees verder... »


 Metrolijn D Rotterdam is een idee van De Batenvariant. Copyright 2004-2020.