Menu
Introductie |
Batenvariant - De Gauwelijn Varianten
Tot slot van deze site nog even een vooruitblik. Of gewoon wegdromen.
Fantaseren. Dóór Alphen
Nog spectaculairder zou zijn om de Gauwelijn niet langs het Alphense station te leiden, maar onder de Prins Bernardlaan
en de Eisenhouwerlaan. Zo volgt de hogesnelheidslijn de stad Alphen in de lengte, en bereikt daarmee een veel groter deel
van de bewoners. Dit natuurlijk alleen indien er meerdere stations komen. Eén bij het Stadhuis -niet ver van het
bestaande station- en één bij de kruising met de Slotsingel. Wegverbinding Het tracé van de Gouwelijn tussen Alphen a/d Rijn en Roelofarendsveen leent zich prima voor een wegverbinding tussen eerstgenoemde stad en de A4. Alphen zou zo een tweede verbinding krijgen met de snelweg naar Amsterdam. Het zuidelijke deel van Alphen profiteert hiervan door een snelle verbinding naar Amsterdam, de omwonenden van de Eisenhouwerlaan hebben vooral baat bij de verminderde verkeersdruk op de weg. De huidige verbinding over de N207 is overbelast en zal ook profiteren van de nieuwe weg. Stations onderweg Het principe van stations onderweg kan natuurlijk ook toegepast worden bij de werkelijke HSL-Zuid. Haltes Bergschenhoek / Berkel & Rodenrijs, Zoetermeer en Roelofarendsveen kunnen prima bediend worden door een onderweg stoppende Intercity, zoals De Batenvariant aangeeft. Het deel Rotterdam - Zoetermeer kan viersporig worden uitgevoerd, net zoals het deel Waddinxveen - Alphen in de Gauwelijn. Dit in het kader van de ZoRo-lijn, de al langer geplande spoorverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. Met een intensieve bebouwing van het omliggende gebied kan deze ZoRo-lijn uitgroeien tot een sterke lijn, gelijk de metro naar Spijkenisse. By-pass Alphen
Het is niet noodzakelijk de lijn door Alphen te leiden. Ten noorden van Boskoop kan de lijn naar links afbuigen en zo de
stad vermijden. Bij Roelofarendsveen is de lijn dan weer op zijn oorspronkelijke tracé. Het voordeel van deze lijn is de
verminderde overlast tijdens de bouw voor de Alphenaren. Bovendien hebben minder mensen last van het rijgeluid. Zuiderzeelijn De aanleg van de Zuiderzeelijn kan de Gauwelijn een goede dienst bewijzen. Het doortrekken van de snelle treinen uit het zuiden richting Almere en Groningen verbetert de rentabiliteit van beide lijnen. Bovendien wordt het snelle materieel veel beter benut indien op de Zuiderzeelijn ook snelheden van 200 km/h of hoger zijn toegestaan. De Beta-treinen? rijden door naar Groningen, enkel stoppend in de grootste plaatsen. De Gauwestoppers? rijden tot Lelystad als snelle trein, waarna ze stoppen op alle tussen gelegen stations als Emmeloord, Heerenveen en Drachten. Voor de volledigheid moet wel vermeld worden dat dit voordeel niet enkel geldt bij de Gauwelijn, maar ook het de werkelijke HSL-Zuid. Echter daar is in de contractfase hardnekkig gekozen voor een solitaire lijnvoering zonder doorkoppeling op het bestaande net. Westergouwe / Zuidplaspolder
Er zijn plannen om de Zuidplaspolder tussen Zevenhuizen, Waddinxveen en Nieuwerkerk intensief te bebouwen. Wie op de
kaart kijkt, ziet dat dit gebied strategisch gelegen is op en om een kruising van wegen en spoorlijnen richting
Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De Gauwelijn doorkruist dit gebied overdwars. Dit geeft interessante mogelijkheden voor
een halte op alle spoorlijnen nabij de kruising met de andere lijnen. Dit gebied staat bekend als de Zuidplaspolder, en
de hoek bij Gouda als Westergouwe.
|