Menu

Introductie
Aanleiding
Tracé
Alexander
Rotterdam - Moordrecht
Waddinxveen
Tunnelbak
Alphen a/d Rijn
Tunnel Alphen
Roelofarendsveen
Inhaalspoor
Varianten

Doe mee!

Bronvermelding
Definities

Mail
naar De Batenvariant

  Batenvariant - De Gauwelijn
Tracé

Leg een hogesnelheidsspoor aan tussen Rotterdam en Schiphol, waarbij de lijn in Rotterdam eerst sterk oostwaarts gaat. Dit deel is volledig geďntergreerd met de lijn Rotterdam - Gouda. Het deel Rotterdam - Moordrecht is viersporig en grotendeels geschikt voor snelheden tot 250 km/h. Zo kan het hogesnelheidsspoor op dat traject ook gebruikt worden door bestaande intercity's Rotterdam - Utrecht en verder.

Vervolgens zal de HSL bij Moordrecht Aansluiting uittakken en de A20 en de A12 kruisen. De lijn loopt verder gebundeld en geďntergreerd met de tram/spoorlijn Gouda - Alphen. Om de inpasbaarheid acceptabel te houden worden beide lijnen grotendeels halfverdiept uitgevoerd.
Bij station Alphen a/d Rijn zal de Gauwelijn dieper duiken en het Alphense woon- en industriegebied ondertunneld passeren. Aan de overkant van de Oude Rijn gaat het op maaiveld naar Roelofarendsveen en door naar Nieuw-Vennep waar de bestaande Schiphollijn wordt gevolgd.

De vier sporen ter hoogte van Waddinxveen en door Rotterdam krijgen onderling wisselmogelijkheden waardoor een zeer vervlochten maar flexibele dienst mogelijk wordt met RijnGouwe-lijn, respectievelijk de lijn Rotterdam - Utrecht. Voor treindiensten op de snelle Gauwelijn zijn haltes voorzien in Rotterdam Alexander, Waddinxveen, Alphen a/d Rijn en Roelofarendsveen.


 De Gauwelijn is een idee van De Batenvariant. Copyright 2004-2020.