Menu
Introductie |
Batenvariant - De Gauwelijn Rotterdam Centraal - Moordrecht aansluiting Geschiedenis
Het traject Rotterdam Centraal - Moordrecht maakt deel uit van de voormalige zogenaamde Ceintuurbaan rond om Rotterdam.
Het spoor tussen Gouda en Rotterdam verliep tot 1953 via een geheel andere route. Vlak voor Nieuwerkerk a/d IJssel volgde
het spoor het traject waar nu de Schielandweg en de Abram van Rijckevorselweg op liggen. Via de Boompjes werd het
Rheinspoorstation bereikt, op de plek waar nu zwembad Tropicana staat. Het tracé werd echter een te grote belemmering naar
de Maasoever gevonden. Bovendien wilde men naar één centraal station, dat op de plek kwam van het voormalige Delftsche
Poort. Viersporigheid
In Nederland is op vier-sporige trajecten gebruikelijk om de sporen twee-aan-twee in een richting te gebruiken. Dit heeft
het voordeel dat er per richting maar een eilandperron is. De hogesnelheidstreinen van en naar de Belgische grens worden
in de Willemsspoortunnel afgehandeld op de buitenste van de vier sporen. Op Rotterdam Centraal wordt dit ook aangehouden.
Ook het oude vervolgtraject naar Delft en Den Haag sluit hierop aan. De treinen vanuit Utrecht komen vanoudsher aan op de
meest noordelijke perronsporen. Dit omdat er zo weinig kruisend treinverkeer is; alleen goederentreinen haken in. Bogen
Dit trajectdeel kenmerkt zich een een scherpe boog van bijna 180 graden vlak na het station. De rest is overwegend recht
of met zeer ruime bogen. Op dit 'rechte' deel is door middel van een kaart en een mal met de uiterste gewenste boogstraal
nagegaan of een snelheid van 250 km/h haalbaar is. Dit blijkt inderdaad het geval: de langste en scherpste boog, tussen
Capelle Schollevaar en Nieuwerkerk aan de IJssel, voldoet juist aan de norm van 3.200 meter (250 km/h). Blijdorpboog Aansluiting
De Blijdorpboog kan na een complete heraanleg met een ambitieuze verkanting geschikt gemaakt worden voor een hogere
snelheid. Ter plekke zullen op de rechtstanden wissels geplaatst worden, om vlak voor/na het station uitwisseling tussen
'normale' treinen en treinen van/naar de Gauwelijn mogelijk maken. Bijvoorbeeld
Gauwestoppers? naar Dordrecht. Ook
goederentreinen uit Gouda kunnen oversteken om de Willemspoortunnel te berijden en naar de rangeerterrein de Kijfhoek te
rijden. Museum SSN Langs de Goudse lijn, ter hoogte van het Kralingse bos, bevindt zich het depot van de Stoom Stichting Nederland. Deze museale stichting beheert en exploiteert diverse historische stoomtreinen. Het depot heeft een aansluiting op de spoorlijn, zodat daadwerkelijk stoomritten gemaakt kunnen worden. Hiervoor dient dan een oplossing gevonden te worden. Het emplacement dient aangesloten te blijven op het landelijk net, met uitzondering van De Gauwelijn. Een dive-under of een fly-over verbindt het emplacement met het noordelijkste 'langzame' spoor. In het verlengde van de aansluitende sporen ligt een driehonderd meter lang uitloopspoor, om ook treinen van/naar Rotterdam/Schiedam mogelijk te maken (middels kopmaken).
|