Menu

Introductie
Aanleiding
TracÚ
Alexander
Rotterdam - Moordrecht
Waddinxveen
Tunnelbak
Alphen a/d Rijn
Tunnel Alphen
Roelofarendsveen
Inhaalspoor
Varianten

Doe mee!

Bronvermelding
Definities

Mail
naar De Batenvariant

  Batenvariant - De Gauwelijn
Inhaalspoor

Het kan interessant zijn om op diverse locatie inhaalsporen langs de Gauwelijn te leggen. Zo kunnen 'langzame' treinen ingehaald worden door snellere.

Een inhaalspoor is traditioneel een zijspoor waarop een trein na afremming kan stoppen op zich te laten passeren door een snelle trein die op het hoofdspoor blijft. Na passage kan de langzame trein weer gaan rijden zodra het baanvak achter de snelle trein vrij is en het wissel omgelegd wordt.

In het kader van de Gauwelijn is er nagedacht over een 'overklok'-versie van het inhaalspoor.
Iedereen kent wel de situatie waarbij je op de fiets of in de auto een rood verkeerslicht nadert. Het is dan efficienter om rustig op het verkeerslicht af te rijden anticiperend op groen licht, dan om vol in de remmen te gaan en bij groen licht weer op te trekken. Je snelheid is -als het goed is- altijd zodanig dat als het licht rood blijft, gewoon kan stoppen voor de streep.
Een dergelijk principe kan met ook voor de Gauwelijn worden toegepast. Beter nog, het tijdstip dat het sein op groen springt na passage van de snelle trein, is redelijk goed te bepalen.

Zo wordt er veel effectiever met tijd en baanvakcapaciteit omgegaan. Theoretisch kan de optrekkende trein nagenoeg op remafstand achter de snelle trein aan.


 De Gauwelijn is een idee van De Batenvariant. Copyright 2004-2020.