Menu

Introductie
Aanleiding
Tracé
Alexander
Rotterdam - Moordrecht
Waddinxveen
Tunnelbak
Alphen a/d Rijn
Tunnel Alphen
Roelofarendsveen
Inhaalspoor
Varianten

Doe mee!

Bronvermelding
Definities

Mail
naar De Batenvariant

  Batenvariant - De Gauwelijn
Uitgangspunten

Voor de duidelijkheid stellen we een aantal definities.

Stoptrein
Een overal stoppende trein op het bestaande net
bijv. Rotterdam Centraal - Noord - Alexander - Capelle Schollevaar - Nieuwerkerk a/d IJssel - Gouda - Gouda Goverwelle
Intercity
Een trein, alleen stoppende op de grootste stations
Bijv. Rotterdam Centraal - Alexander - Utrecht
Tram RijnGouwelijn
De lightrail-verbinding tussen Gouda, Alphen en Leiden; in de toekomst door naar Katwijk en Noordwijk. Op het samenloopdeel en de rest van het (voormalig) NS-net rijdend onder de algemeen heersende bovenleidingsspanning. Dat is momenteel 1.500 volt.
Samenloopdeel
Het viersporige deeltraject tussen het wisselcomplex van Waddinxveen Aansluiting en station Alphen aan de Rijn. De treinen van de Gauwelijn kunnen gebruik maken van de tramsporen.
Tramsporen
De sporen van het samenloopdeel die niet voor heel hoge snelheden geschikt zijn; de binnenste sporen. Ze worden normaliter gebruikt door de trams van de RijnGouwelijn. Deze sporen inclusief perronsporen zijn ook geschikt voor zwaarder treinmaterieel waaronder de HST’s. Maximale snelheid op de tramsporen wordt aangenomen op 100 km/h.
Thalys
De snelste treinen op de Gauwelijn. Deze treinen stoppen in Nederland alleen in Rotterdam, Schiphol en Amsterdam (danwel Zuid/WTC danwel Centraal). De meeste van deze Thalyssen komen uit België en Frankrijk. Deze treinen zullen niet halteren op de Gauwelijn. Het huidige Thaly-materieel kan gebruikt worden, maar de snelheid is beperkt tot de maximale toegestane snelheid op de Gauwelijn, namelijk 250 km/h.
Beta
Een Betatrein is een snelle verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam, en zal ook stoppen in Alexander en Schiphol. De maximum snelheid wordt gesteld op 250 kilometer per uur.
Gauwestopper
Deze trein rijdt op het klassieke net als intercity of sneltrein en op de Gauwelijn als stoptrein. Dit resulteert in een trein die stopt in Rotterdam Centraal - Alexander - Waddinxveen - Alphen a/d Rijn - Roelofarendsveen - Schiphol - Amsterdam (danwel Zuid/WTC danwel Centraal). Een stop in Hoofddorp behoort tot de mogelijkheden, gezien de werkgelegenheid aldaar. De maximum snelheid wordt gesteld op 200 kilometer per uur. Dit verhindert echter niet hetzelfde materieel als de Beta-treinen in te zetten. Indien dat gebeurt, zullen de Gouwestoppers waar mogelijk uiteraard ook 250 rijden.
Gauwelijn
Het lijdend voorwerp in dit document, de nieuwe (hogesnelheids)lijn tussen Rotterdam en Hoofddorp. Dit is exclusief de tramsporen.

 De Gauwelijn is een idee van De Batenvariant. Copyright 2004-2020.