Batenvariant - De Gauwelijn
Station Alphen aan de Rijn
De passage van station Alphen vraagt een bijzondere inpassing. Niet alleen
worden hier onder een kleine hoek.
Direct ten westen van het station kruist de Gauwelijn de lijn naar Leiden. Met een boog naar rechts gaat het tracé
vervolgens onder de woonwijk en het industriegebied. Deze passage zal verdiept worden uitgevoerd.
Er is aan alle zijden van het emplacement bebouwing.
De HSL zal ter hoogte van het station reeds verdiept moeten liggen om onderdoorgang met de spoorlijn naar Leiden mogelijk
te maken.
Het is onwenselijk om wissels of het perron reeds in de tunnel te laten beginnen met het oog op zowel de technische als
sociale veiligheid. De tunnel-inrit vormt daarom een dwangpunt in het ontwerp. Een driesporige passage met één
perronspoor van de HSL als bij Roelofarendsveen is niet mogelijk. De lengte van de perrons gezamenlijk zou dan zodanig
worden, dat het station zeer zuidelijk zou komen te liggen.
Perrons
De HSL zal ter hoogte van station Alphen aan de Rijn voorzien worden van twee zijperrons. Ook deze dienen verdiept
aangelegd te worden. Zoals gesteld, zullen de sporen vlak na de tunnelmond uittakken. Een ideale situatie waarbij de
Gauwestoppers op eigen spoor afremmen, is hier aan de noordzijde helaas niet mogelijk. Een viersporige tunnel is namelijk
behoorlijk duurder in aanleg.Het spoor uit Rotterdam zal echter wel voorzien worden van een iets verlengd uitvoegspoor.
De verdiepte ligging maak het wellicht mogelijk het HSL-spoor te overbouwen. De grondprijs wordt door de sterk in
bereikbaarheid en allure gestegen locatie hoger. Dit biedt mogelijkheden tot intensiever ruimtegebruik en daardoor een
gedeeltelijk medefinanciering van het project.
De 'HSL-kuil' kan gerealiseerd worden op de plek van het huidige raccordement. Voor of na het gereedkomen hiervan, kan de
bestaande sporensituatie worden aangepast en verbeterd. De aansluitende lijnen in Alphen naar Leiden, Gouda en Woerden-
zijn alle enkelsporig. In het kader van onderandere de RijnGouwe-lijn zal het spoor naar Leiden verdubbeld worden om de
capaciteit te verhogen en de betrouwbaar te verbeteren.
De bestaande drie perronsporen zullen behouden blijven. Het zijperron zal voor de diensten naar Leiden bedoeld zijn,
zowel de trams van de Rijngouwe-lijn, als de treinen uit Utrecht. Het eilandperron, zal beide in de richting van Gouda
respectievelijk Utrecht bedienen. Het sporenplan mag de komst van een stadstram Alphen als aftakking van de
Rijngouwe-lijn eerste fase, niet onmogelijk maken. Dit plan is eerder uit het Rijngouwe-project geschrapt.
Wisselverbindingen
Tijdens calamiteiten kan het wenselijk zijn om in Alphen te wisselen van spoorlijn. Ook voor onderhoudswerkzaamheden komt
dit van pas. Ten oosten van het station is ruimte voor mogelijke werksporen voor het stallen van onderhoudsmaterieel. De
verbinding tussen het klassieke en het HSL-spoor hoeft niet meer dan een enkelspoor te behelsen. In het korte
verbindingsspoor komt een ontspoorvoorziening om ongecontroleerde treinbewegingen bij onveilige seinstanden te
voorkomen. Tot slot is het nodig te kunnen overlopen naar het spoor naar Rotterdam om tijdens werkzaamheden al te lang
linksrijden te voorkomen.
|