Menu

Introductie
Aanleiding
Tracé
Alexander
Rotterdam - Moordrecht
Waddinxveen
Tunnelbak
Alphen a/d Rijn
Tunnel Alphen
Roelofarendsveen
Inhaalspoor
Varianten

Doe mee!

Bronvermelding
Definities

Mail
naar De Batenvariant

  Batenvariant - De Gauwelijn
Station Rotterdam Alexander

Station Rotterdam Noord is een bestaand station aan de spoorlijn Rotterdam - Gouda - Utrecht, bestaande uit twee zijperrons.
Uitbereiding met twee sporen is mogelijk. Al is de ruimte beperkt door de aanwezigheid van belendende bebouwing, het is afdoende. Met enig passen en meten moeten ook zes sporen inpasbaar zijn.

De stations Rotterdam Alexander, Capelle Schollevaar en Nieuwerkerk aan de IJssel zijn allen van een recente datum. Bij de bouw is rekening gehouden met het mogelijk viersporig worden van het traject.
Er hoeft dus niet ingrijpend verbouwd te worden bij aanleg van twee extra sporen en perrons. De idealer situatie is twee snelsporen en twee perronsporen.

Bij station Alexander is wel behoefte aan een tweetal extra perronsporen. Immers, de huidige stoptrein en Intercity’s zullen er stoppen, maar ook de nieuwe de Gauwestopper en de Betatrein?.
De sporen kunnen zodanig gelegd worden dat per richting één eilandperron beschikbaar is met twee naastliggende sporen, en één snelspoor dat vrij ligt. De situatie is vergelijkbaar met stations Woerden en Weesp.


 De Gauwelijn is een idee van De Batenvariant. Copyright 2004-2020.