Menu

Introductie
Wat zegt de raad?
Idee 1: Fietspad 1
Idee 2: Fietspad 2
Idee 3: Zwevend busstation
Idee 4: Overweg weg

Mail
naar De Batenvariant

  Batenvariant - Overkapping A12 Zoetermeer
Idee 3: Zwevend busstation Zoetermeer

Het idee
Momenteel zijn er in de omgeving van station Zoetermeer vier zogenoemde halteparen: aan de Zuidweg (lijnen 52, 71/72, 121, 170), langs de A12 (380 t/m 383), aan de Afrikaweg (50, 54, 71/72, 121, 204) en aan de Boerhaavelaan (77). Dat is een onoverzichtelijke situatie, waarbij overstappen onhandig is. Eigenlijk wordt deze mogelijkheid nauwelijk benut. Zonde.

De ruimte tussen de Mandalabrug en het viaduct Afrikaweg, kan ook overkapt worden. Zo groeien de Mandelabrug en het viaduct aan elkaar. Deze ruimte kan gebruikt worden voor een busstation. Dit busstation, voor busverkeer uiteraard bereikbaar vanaf de Afrikaweg, maakt het mogelijk alle bussen over de Afrikaweg op één plek af te handelen. Dit maakt de haltesituatie vele malen duidelijker dan momenteel.
Reizigers bereiken het busstation via de vernieuwe Mandelabrug, die als een soort pergola in een parklandschap de A12 kruist. Treinreizigers hoeven nog maar dertig meter te lopen naar de bus richting Rokkeveen of Delft.
Bovendien ontstaan nieuwe interessante reisverbindingen, zoals Gouda - Zoetermeer - Rijswijk.

Symetrische overkapping
Het busstation kan overdekt worden door een soortgelijke luifel als die nu al boven het voormalig loket en de kiosk zit.

Loket
De concentratie van bus en trein op één plek maakt de spoeling ook dik genoeg om een informatie- en kaartjesloket voor zowel NS als de busmaatschappijen te openen.

Lijn 77 en de Interliners
De halte van lijn 77 aan de Boerhaavelaan moet behouden blijven omdat deze lijn niet over de Afrikaweg rijdt en het busstation onbereikbaar is. Hetzelfde geldt voor de Interliners die op de A12 rijden.


 Overkapping A12 is een idee van De Batenvariant. Copyright 2004-2020.